Klubbens Historia

Klubb Historia

Motorcyklisterna sammansluta sig

Norrköpings motorcykelklubb bildad

I sällskapet Hjäpsamhetens lokal hölls i går afton ett möte med intresserade för bildande av en sammanslutning av motorcyklister vid sidan av Svenska motorcyklisterklubbens östgötaavdelning. Ett 30-tal hade tecknat sig som eventulella medlemmar och man beslöt bilda Norrköpings motorcykelklubb – N.M.C.K. som den för korthetens skull benämnas.

Klubbens ändamål är att tillvarataga motorcyklisternas intressen, att sprida upplysning om motorcykels lämplighet såsom transportmedel samt att anordna tävlingar och utlfykter för medlemmarna.

Ett uppgjort stadgeförslag antogs och en interimstyrelse valdes, bestående av herrar B.Westberg(ordf.), Sven Carlsson(v.ordf.), H.L. Öst (kassaförvaltare), B. Norinder (sekreterare) och A.Hansson (klubbmästare).

Årsavgiften bestämdes till 10 kr. Styrelsen mottager anmälningar av nya medlemmar personligen eller pr telefon 2801.

Norrköpings Motorklubb har den 7/4 1952 bildats genom en sammanslagning av NMCK(stiftad den 24/3 1924) och NMSK(stiftad den 12/2 1933).

Det började alltså med Norrköpings Motorcykelklubb för enkelhetens skull kallad NMCK den 24/3 1924. Den 12/2 1933 bildade några medlemmar i NMCK Norrköpings Motorsportklubb. Den nya klubben skulle bättre än NMCK tillvarata motorcyklisternas intressen i Norrköping hette det. Den första styrelsen utgjordes av K.W. Löfgren, Almer Berggren, Max Walther, Gustaov Andersson , Carl Berggren samt Erik Wiktorsson och Otto Svanbom.

7/4 1952 sammanslås NMSK och NMCK till en klubb med namnet Norrköpings Motorklubb.  Interimstyrelsen från NMSK: Allan Hulterström, Folke Berggren och Arne Dahlin.  Från klubben NMCK: Einar Johansson, Sven Ståhlbom, Weine Andersson och Holger Johansson.

Det var dessa som startade:

P.A Lundgren, Einar Johansson, Thure Snäll, Emrich Smedberg, Nils Dahm, Johan Belin, Martin Franzén, Sven Ståhlbom, Ernst Larsson, Hugo Journath, Evald Andersson, Erik Dahlberg, Erik Lindau, A. Bäckman och Holger Johansson.

Axplock ur tiden:                                                                                  

Björnsnäsbacken.

Backtävlingar åren 1930-1949 med uppehåll under krigsåren. Backtävlingar var under åren 1930-1939 mycket populära och resorna från Norrköping till Björnsnäs under tävlingsdagarna påminde mycket om lämmeltåg. När tåget från Norrköping (det var på den tiden då SJ stannade vid små stationer) anlände till Björnsnäs blev det fullt i backen, tävlingarna besöktes av mellan 3000 – 6000 personer, vädret var inte det bästa under alla år.

Isbana vid Lindö.

Första tävlingen 3/2 1935, 6000 personer kom för att se när Einar Lindqvist vann motorcyklarnas 350 cc klass medan Gunnar Bertholdsson vann 500 cc klassen.Sedan dröjde det ända till 1938 innan nästa tävling arrangerade, en SM tävling inför 7000 personer.

Gengastävling 1940.

1940 hölls en tillförlitlighetstävling för gengasdrivna bilar med prisutdelning på restaurant Knäppingen till det facila priset 5:-

Även motocrosstävlingar och speedway arrangerades under åren på Rossängen t.ex i motocross St.Olofsloppet.

Höstrundan

Höstrundan tillförlitlighets tävling för motorcyklar 1954 – 1958 med start vid Rist Gård

Damernas Majpokal

Inget pris har varit så åtråvärt i NMK:s historia som Damners Majpokal. Allt vad klubben haft av framgångsrika bilförare har kämpat om den fina pokalen och det blev veteranen Sven-Erik Svensson som till sist tog hem vandringspriset med sin andra inteckning 1973.

Trial tävlingar för MC

I november 1961 körde klubben sin första trial-tävling med Folke Berggren som tävlingsledare med start i Svärtinge skola. Banan förlagd till Kolmårdens branter, Tors Klint, Yxbacken, och bäcken i Svärtinge. Kördes även som landskamp bl.a mot Finland.

Majpokalen

1965 kördes Maj-Pokalen för första gången som nationell tävling, 200 förare var anmälda varav 120 fick starta. 1973 var antalet anmälda cirka 400 varav 200 fick starta. Majpokalen har under årens lopp varit klubbens ”flaggskepp”på rallysidan. Majpokalen har även vid flera tillfällen arrangerats som deltävling i Rally-SM under åren.

Rallycross Kungsängsbanan

Första rallycrosstävlingen arrangerades i samarbete med SMK Östgöta avdelningen den 6 oktober 1972 på Kungsängsbanan. C.a 50 tävlingar har arrangerats på Kungsängsbana under åren med bl.a. SM status vid ett flertal tillfällen.

Folkrace.

Klubbens första folkracetävling arrangerades 1982 i ett grustag i Kolmården, därefter har folkractävlingar i stort antal arrangeats i samarbete med SMK Ötsgöta Bil på Kungsängsbanan.

Backtävlingar Mariehofsbacken

Backtävlingar har arrangerats i Mariehofsbacken sedan 1984 även här med SM status vid ett flertal tillfällen, för bil och mc, mc/sidvagnar.

Norrköpings Racing

Det största som hänt i klubbens historia var nog när beslut togs att arrangera racingtävling på Norrköpings gator i södra hamnområdet (Sylten) och upp till Lindövägen under åren 1986-87-89. För stt genomföra dessa tävlingar som arrangerades av Norrköpings Motorklubb, SMK Östgöta Bil samt Stockholms Sportvagnsklubb krävdes att otroligt arbete av ett stort antal medlemmar, vid montering och demontering av säkerhetsutrustningar runt hela banan som var c:a 2 km lång. Vägräcken 120 cm högt kilometervis, buntade däck långt upp på husväggarna m.m. för att erhålla tävlingstillstånd. Destination Norrköping var en starkt bidragande orsak till att arrangemanget kom till stånd med uppbackning på flera områden. Olika tävlingsklasser fanns på plats vid tävlingarna t.o.m äldre F1 bilar med förare som Stirling Moss i spetsen inför 23000 åskådare runt tävlingbanan.På plats vid tävlingarna fanns även H.M.K Karl XVI Gustav samt prins Karl Pilip, kungligheterna tog även en provtur runt tävlingsbanan vid besöket.

Svenska Mästare/Nordiska Mästerskap

Bil-O SM 1971 Åke Olsson – Hans-Erik Sylvan,

Back-SM 5 ggr Hans Möller

Back-NM 2 ggr Hans Möller

Rally-SM 2006 Jonas Wigren

Rally-SM 2007 Jonas Wigren